این روزها مصرف نوشیدنیای انرژی زا در جامعه بیشتر از قبل شده. اما گروهی از کارشناسا نسبت به نتایج زیاده روی در مصرف اونا اخطار میدن. درادامه، سعی می کنیم نگاهی بی طرفانه به این موضوع داشته باشیم.

 

نوشیدنی انرژی زا واسه افزایش تمرکز، انرژی و هوشیاری ساخته شده. افراد در همه سنای اونا رو مصرف می کنن و محبوبیت شون در حال افزایشه، اما بعضی صاحب نظران نسبت به مضرات اونا اخطار میدن که همین باعث شده گروهی از مردم در مورد مفیدبودن اونا دودلی کنن. در این مطلب، به ویژگیای مثبت و منفی نوشیدنیای انرژی زا خواهیم پرداخت و به اثرات اونا روی سلامتی بدن نگاهی میندازیم.

نوشیدنی انرژی زا چیه؟

نوشیدنیای انرژی زا شامل ترکیباتی هستن که باعث افزایش انرژی و کارکرد ذهنی می شن. کالاهایی مثل ردبول، مانستر، راک استار و… نمونه هایی محبوب از نوشیدنیای انرژی زا در بازار هستن.

تقریبا همه نوشیدنیای انرژی زا شامل کافئین هستن که باعث تحریک کارکرد مغزی، هوشیاری و تمرکز می شه. البته میزان کافئین در اجناس مختلف متفاوته. نوشیدنیای انرژی زا شامل بقیه ترکیبات هم هستن. درادامه، به این ترکیبات اشاره می کنیم:

  • شکر: منبع اصلی کالری در نوشیدنیای انرژی زاس. هر چند بعضی از این اجناس بدون شکر هستن.
  • ویتامینای گروه B: این ویتامینا در تبدیل مواد غذایی به انرژی نقش مهمی دارن.
  • مشتقات آمینواسید: تائورین و کارنتین بعضی از اونا هستن. هر دوی اونا در بدن به شکل طبیعی تولید می شن و نقش مهمی در مراحلای بیولوژیکی بدن دارن.
  • مشتقات گیاهی: گورانا ترکیبیه که واسه اضافه کردن بیشتر کافئین استفاده می شه. از گیاه جنسینگ واسه اثر مثبت روی مغز استفاده می شه.

نوشیدنی انرژی زا می تونه باعث افزایش کارکرد مغزی شه

مردم به دلیلای زیادی نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنن. یکی از محبوب ترین دلایل، افزایش هوشیاری ذهنی با افزایش کارکرد مغزیه. اما تحقیقات علمی هم این موضوع رو اثبات می کنن؟

تحقیقات زیادی هستن که نشون میدن نوشیدنیای انرژی زا می تونه باعث افزایش کارکرد مغزی مثل حافظه، تمرکز و زمان جواب دهی و همین طور کاهش خستگی ذهنی شه.

تحقیقی نشون می ده که مصرف ۵۰۰ میلی لیتر ردبول می تونه باعث افزایش تمرکز و تقویت حافظه به میزان ۲۴ درصد شه. بیشتر در این تحقیقات ادعا می شه که این اثر به دلیل وجود کافئینه، درحالی که بقیه میگن ترکیب شکر و کافئین واسه ایجاد این اثر ضروریه.

نوشیدنی انرژی زا باعث می شه تا در عین خستگی به فعالیت بدین

یکی از دلایل دیگر مصرف اینه که افراد می خوان وقتی خسته هستن یا کمبود خواب دارن، بازم به کارکردن ادامه بدن. رانندها معمولا در مسیرهای طولانی و شبا از نوشیدنی انرژی زا استفاده می کنن تا بازم پشت فرمون هشیار باقی بمونن.

تحقیقات زیادی نشون میدن که استفاده از این تحریک کنندها می تونه باعث افزایش کیفیت رانندگی و شکست دادن خواب آلودگی شه؛ حتی اگه راننده کمبود خواب داشته باشه.

کارگران شیفت شب هم از نوشیدنیای انرژی زا واسه هشیارماندن در ساعاتای بیداری استفاده می کنن. هر چند تحقیقات زیادی این اثر رو اثبات کردن اما تحقیقی هست که می گه این نوشیدنیا باعث مشکل در نوبت بعدی خواب اونا می شه.

نوشیدنی انرژی زا ممکنه باعث مشکلات قلبی شه

تحقیقات نشون می ده که نوشیدنیای انرژی زا می تونن باعث ایجاد مشکلات قلبی شن. تحقیقی نشون می ده که نوشیدنی انرژی زا در چندین مورد باعث ایجاد مشکلات قلبی اورژانسی شده.

در آمریکا هرساله ۲۰ هزار نفر به خاطر مصرف نوشیدنیای انرژی زا به اورژانس مراجعه می کنن. جدا از اینکه این تحقیقای زیادی روی آدم انجام شده که نشون می ده این نوشیدنیا باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و کاهش کارکرد رگای خونی می شه که واسه سلامتی قلب مضره.

بیشتر کارشناسا باور دارن که مشکلات قلبی به دلیل نوشیدنی انرژی زا به خاطر کافئینه. این دلیلی منطقیه، چون افرادی که این مشکلات رو پیدا کردن، در زمان حمله قلبی، ۳ عدد یا بیشتر، نوشیدنی انرژی زا همراه با الکل مصرف کرده بودن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چند تا نکته مهم در فروش خونه؛ ۱۰ موردی که قبل از فروش خونه باید بدونین

اگه سابقه مریضیای قلبی دارین بهتره در مصرف نوشیدنیای انرژی زا تجدیدنظر و به میزان خیلی کم اونا رو استفاده کنین.

بعضی از نوشیدنیای انرژی زا پر از شکر هستن

بیشتر نوشیدنیای انرژی زا شامل مقدار زیادی شکر هستن. مثلا هر ۲۵۰ میلی لیتر نوشیدنی ردبول شامل ۲۷ گرم (۷ قاشق چای خوری) شکره. یک قوطی مانستر (۴۷۲ گرم) شامل ۵۴ گرم (۱۴ قاشق چای خوری) شکره.

مصرف این مقدار شکر باعث افزایش قند خون می شه. اگه شما مشکل قند خون یا دیابت دارین، بهتره در مصرف نوشیدنیای انرژی زا تجدیدنظر کنین. مصرف نوشیدنیای پرشکر مثل بیشتر نوشیدنیای انرژی زا باعث افزایش قند خون می شه که واسه سلامتی به ویژه دیابتیا مفید نیس.

این افزایش سطح قند خون می تونه باعث افزایش استرس و نا آرومی شه که باعث گسترش مریضیای طولانی میشه، اما حتی افرادی که دیابت ندارن باید در مورد شکر موجود در این نوشیدنیا نگران باشن. مطالعه ای نشون می ده که مصرف روزانه ۱ یا ۲ نوشیدنی شامل شکر باعث افزایش ۲۶ درصدی احتمال خطر ابتلابه دیابت نوع ۲ می شه.

خوش بختانه شرکتای تولیدکننده سعی می کنن تا میزان شکر مصرفی رو پایین تر بیارن یا اونو به کلی حذف کنن. این مدلا واسه افراد مبتلابه دیابت و اونایی که رژیم کم کربوهیدرات دارن، بسیار مفیده.

مصرف نوشیدنی انرژی زا واسه کودکان و نوجوانان مضره؟

تحقیقی نشون می ده که ۳۱ درصد کودکان بین ۱۲-۱۷ سال از این نوشیدنیا مصرف می کنن. هر چند تحقیقات چاپ شده در مجله آکادمی پزشکی کودکان پیشنهاد می کنه که کودکان و نوجوانان نباید این نوشیدنیا رو مصرف بکنن.

دلیل این موضوع به خاطر وجود کافئین در نوشیدنیای انرژی زاس که کودکان و نوجوانان رو به خود معتاد می کنه و جلوی رشد مناسب قلب و مغز رو خواهد گرفت.

محققان مصرف کافئین رو واسه این سنای محدود کردن. میزان پیشنهاد شده کمتر از ۱۰۰ میلی گرم و بیشتر از ۱۴٫۱ میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن در طول روزه.

واسه یک کودک ۱۲ ساله به وزن ۳۴ کیلوگرم این مقدار ۸۵ میلی گرمه.

همه می تونن نوشیدنیای انرژی زا مصرف می کنن؟

بیشترین نگرانی در مورد این نوع نوشیدنیا به خاطر کافئینه. پیشنهاد می شه که بزرگسالان روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف نکنن.

هر ۲۳۷ میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا شامل ۸۰ میلی گرم کافئین و تقریبا برابر با یک فنجون قهوه س. مسئله اینجاست که بیشتر این نوشیدنیا در ظرفایی بزرگ تر به فروش می رسن. بعضی از اونا کافئین بیشتری دارن.

جدا از اینکه اون تعدادی از این اجناس شامل گورانا هستن که خود یک منبع طبیعی واسه کافئینه و حدود ۴۰ میلی گرم کافئین داره. شرکتای سازنده هم مجبور نیستن وجود گورانا رو روی برچسب اجناس قید کنن که مصرف کننده بدونه میزان کافئین محصول زیاد شده. گرچه مصرف یک نوشیدنی الابختکی نمیتونه واسه شما مشکلی بسازه.

اگه تصمیم به استفاده از این نوشیدنیا گرفتین، بهتره روزانه بیشتر از ۴۷۲ میلی لیتر استفاده نکنین و مصرف تموم نوشیدنیای کافئین دار دیگر رو هم محدود کنین. زنان باردار، کودکان و نوجوانان باید از مصرف این اجناس پرهیز کنن.

نتیجه گیری

نوشیدنیای انرژی زا باعث افزایش فعالیت مغزی می شن و هنگام خستگی و نیاز به خواب، به شما کمک می کنن. گرچه مصرف بیش ازحد اونا باعث افزایش دریافت کافئین و شکر می شه که مشکل سازه.

مصرف خود رو ۴۷۳ میلی گرم در روز محدود کنین. خودتون رو در مصرف بقیه نوشیدنیای کافئین دار هم محدود کنین. بعضی افراد مثل زنان باردار و کودکان بهتره از مصرف اون پرهیز کنن.



 


دسته‌ها: آموزشی